top of page

De kracht van zintuigen


Het valt mij op hoe er rond de kerstdagen ineens van alles uit de kast wordt gehaald om dit feest te vieren met ál onze zintuigen… Mooi natuurlijk! Al dat licht, de gezelligheid, mooie muziek, lekker eten, etc maken deze dagen de wereld een stukje mooier. Ten volle vieren en leven, doe je in mijn beleving ook met al je zintuigen. Dus ik geniet de komende dagen met volle teugen: met mijn oren, ogen, mond, handen.. met elkaar! Laat het licht maar schijnen en laat elkaar in deze donkere dagen extra merken, voelen, horen, (ruiken?!) dat je er voor elkaar bent!

Pas zag ik een reclame-poster van Heineken: eerst PROEVEN, dan GELOVEN. Hoewel ik niet perse fan ben van Heineken, ben ik het wel eens met deze slogan: eerst proeven, ervaren, van daaruit leren /aannemen / geloven. Dat zou in het onderwijs naar mijn idee dus ook veel meer de sleutel tot leren mogen zijn.

In kerken en scholen is het onderwijs gaandeweg verworden tot horen. Er valt af en toe wel wat te zien; gelukkig (voor alle beelddenkers onder ons) door bijv. de komst van het digi-bord steeds vaker. Maar voelen, ervaren, ruiken, proeven; die onderdelen komen vaak nog maar weinig aan bod bij het leerproces, bij de ervaringen die kinderen op doen.

Door te ervaren, te voelen, beleef je iets. Je emoties worden wakker en daardoor blijft zo’n ervaring je langer bij. Door middel van kunst & creatieve vormen ga je letterlijk en figuurlijk voelen: wat doet dit met mij (van binnen)? (Zie mijn vorige blogs). Dan gebeurt er veel, ook sociaal-emotioneel en daar ben ik dus voorvechtster van.

Dansen, bewegen en sporten helpen je om jezelf, je lijf letterlijk te voélen. Door middel van stil zitten (daar zijn ze op scholen en in kerken dan wel weer goed in..) komt je lichaam tot rust en kun je ook stil staan bij jezelf, je keuzes, je ademhaling, de ervaring. Deze zouden dus beide een belangrijke plek moeten hebben in het onderwijs!

Dansexpressie combineert beweging én beleving. Het gaat niet om een opgedragen choreografie, niet om pasjes op zich die je in beweging brengen, maar dat je vanuit iets dat je ziet of hoort of voelt (beleving) tot beweging komt. Dansexpressie begint bij jezelf en komt vervolgens tot non-verbale samenwerking met een ander. Je leert jezelf beter kennen, want welke beweging vindt je fijn, welke ligt je niet en hoe kom je tot samenwerking? Welke rol neem je dan? Etc. De opgedane ervaringen en rustige afsluiting in de les brengen je bij jezelf waardoor je steviger in je eigen schoenen komt staan.

In het nieuwe jaar, in de 3e week van januari hoop ik weer te starten met nieuwe cursussen dansexpressie aan peuters en kinderen in de basisschoolleeftijd! Iets voor jouw kind? Geef hem/haar dan op. Zie dansvlinder.

Voor nu wens ik iedereen hele smakelijke, fijne feestdagen en tot ziens & dans in het nieuwe jaar!

Mathilde


Aanbevolen bericht

Recente berichten
Archief
Te volgen via
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • LinkedIn Social Icon
bottom of page