www. de gele vlinder.nl
Over mij...
Mathilde Leendertse - Venderbos (1985)
Met veel passie en plezier heb ik in het onderwijs gewerkt. Het is echt een voorrecht om een waardevolle, persoonlijke rol te mogen spelen in het leven van kinderen!
Ik heb gewerkt als groepsleerkracht, vakleerkracht en rugzakbegeleider. In het reguliere onderwijs en op een cluster 2 school (kinderen met spraak- /taal-/gehoorproblemen /autisme). Ik werkte vooral met kleuters en het jonge kind, maar heb met alle leeftijden van de basisschool en ook met peuters en tieners (o.a. via clubwerk) ervaring.
De sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van kinderen boeit mij enorm. Het welbevinden van een kind is echt een voorwaarde om tot leren te kunnen komen! En dat wat een kind op sociaal-emotioneel gebied leert, gaat een leven lang mee. Dat zijn lessen waarmee een kind een weg met zichzelf en anderen in deze wereld leert vinden.
Vanuit creativiteit / creatieve expressie is er een boel te leren en groeien op sociaal-emotioneel vlak. Daar ben ik van overtuigd (mede vanuit persoonlijke ervaring) en daar draag ik graag aan bij!
Mijn eigen weg van rups tot vlinder...
Zelf ben ik lange tijd een soort "rupsje-nooit-genoeg" geweest. Ik heb veel interesses en me met meer dan 100% voor vanalles in gezet, maar het was vaak niet genoeg en het kon altijd beter. Door ziekte kwam ik tot stilstand en "in mijn cocon" besefte ik dat het voortaan anders moest. Ik moest keuzes maken en mijn gezondheid voorop zetten. Dat resulteerde in de moeilijke keuze dat ik - hoewel ik een grote passie en visie voor onderwijs heb - me heb onttrokken aan de werkdruk van groepsleerkracht.
Ik ging aan de slag met mezelf. Wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat heb ik nodig, maar ook: wat heb ik nog te bieden? En wat is de juiste balans in mijn energie? Deze zoektocht duurt voort, maar heeft me al veel gebracht! Ik heb zaken uit het verleden een plek kunnen geven en mezelf op een nieuwe manier kunnen omarmen. Ik weet steeds beter wat wel en niet bij me past en waar mijn grenzen liggen. Door alle ervaringen heen ben ik steeds steviger op mijn eigen pootjes komen te staan en doe ik ook graag dingen die me voldoening geven, waarbij ik vanuit wat ik zelf geleerd heb kan uitdelen. Ook sta ik open voor nieuwe uitdagingen waarbij ik mijn vleugels kan uitslaan.
Na een cursus tot vakdocent dansexpressie, mocht ik een aantal periodes dansexpressielessen geven bij jeugdcentrum Don Bosco. Dit deed ik met heel veel plezier! (zie dansvlinder)
Momenteel begeleid/coach ik kinderen en tieners die sociaal-emotioneel vastlopen of (eenvoudige) leerproblemen hebben.
(zie hupserderups en mijn blog over coachen).
Ik begeleid kinderen graag met behulp van mijn voelsprieten en mijn kennis en ervaring als mens, leerkracht en rugzakbegeleider. Mijn creativiteit, inlevingsvermogen, geduld en speelsheid komen hierbij van pas! Ook vind ik het fijn om mijn kennis op het gebied van coaching te vergroten. Zo volgde ik een online-training over mindset bij Platform Mindset en volg ik een online training over het begrijpen van kindertekeningen. Vanuit (persoonlijke) interesse heb ik mij verdiept in hoogbegaafdheid en te maken gehad met kinderen waarbij ik dat kon signaleren.
Daarnaast dans ik graag (dansimprovisatie), waai ik regelmatig uit op het strand, mijmer ik, wandel ik, boks ik, bak ik, zing ik, schrijf ik gedichtjes, speel ik toneel en schilder ik (af en toe). Met mijn man heb ik in het verleden een theaterstuk gemaakt over mijn ziekteperiode, dat was fantastisch om te doen (zie jonathanenmathilde.nl) en daar ben ik nog altijd trots op!
Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via mail of contactformulier
Mathilde
Het proces van rups tot vlinder is fascinerend. De verschillende fases zijn onontkoombaar. Groeien kost tijd en goed voedsel. Het kan lijken alsof je niet meer verder komt, cirkeltjes denkend in je cocon.. toch is dat het einde niet. Uiteindelijk zul je tot de ontdekking komen dat je een prachtige vlinder (aan het worden) bent die op zijn/haar eigen wijze mag rondfladderen in deze wereld!
Anderen over Mathilde:
"Onze beide hulpvragen zijn goed uitgewerkt door regelmatige afstemming. We waarderen je openheid, prettige communicatie en zorgvuldigheid. Als ouders hebben we de nodige handvatten gekregen. Onze dochter vond de sessies prettig. Ze heeft zichzelf beter leren kennen. We zouden je zeker aanbevelen, vanwege je betrokkenheid en je vermogen om inzicht te kunnen bieden aan het kind. De sessies waren een prettige combinatie van spelen, knutselen, vertellen en leren."
(Ouders over individuele begeleiding van hun kind)
"Het contact en de begeleiding was direct erg fijn. We hebben een email gestuurd met onze vragen en daar reageerde Mathilde op met wat zij kon doen. Onze dochter voelde zich erg op haar gemak vanaf het begin, dat was voor ons heel belangrijk. We wisten niet precies wat we moesten verwachten, maar Mathilde ging op verschillende manieren met onze vraag aan de slag. Dit sloot aan bij onze hulpvraag en werd met af en toe evalueren met ons bijgesteld. We merken dat onze dochter wat beter om kan gaan met negatieve emoties en eerder probeert als ze iets nog niet kan. Ze staat positiever in het leven dan een aantal maanden geleden."
(Ouders over individuele begeleiding van hun kind)
"Ik ben heel dankbaar om de hulp die je mijn dochter geboden hebt. Op school is - mede dankzij jou - erkenning gekomen voor haar andere manier van denken. Ook de interactie met medeleerlingen is vooruit gegaan."
(Ouder over individuele begeleiding van haar kind)
"Je bent beter dan gemiddeld in het kinderen in hun kracht zetten. Je kijkt goed naar welke talenten een kind heeft en
kunt die uitdagen en bevestigen."
(Renske Smit, oud-collega en moeder van oud-leerling)
"Je grootste talent vind ik (naast een heleboel andere) je creativiteit, ook in het onderwijs buit je die goed uit. Dus niet alleen mooie dingen maken, maar ook; hoe daag ik kinderen uit tot leren? Creatief omgaan met onderwijs."
(Marjolein de Gelder, oud-collega)
"Mathilde Venderbos heb ik leren kennen als een heel intelligent en kunstzinnig persoon. Door haar eigen ervaring en inzicht gesteund is ze een prima begeleidster van kinderen."
(Marijke Bouthoorn - Verschoor, docent beeldende kunst)
"Talenten van Mathilde zijn: haar fijngevoeligheid, zich heel goed kunnen inleven in een ander. En daarnaast creatieve en originele ideeën hebben. Dingen verzinnen; fantasierijk en inventief."
(Dorimieke, Joni en Monique, zussen)