Coachen... in 2022
"A teacher takes a hand, opens a mind & touches a heart"
Dat geldt niet alleen voor leraren, maar ook voor coaches!
Lees hieronder mijn ervaringen...
Het afgelopen jaar mocht ik weer ervaren hoe heerlijk het is om kinderen 1 op 1 over de vloer te hebben. In alle rust, in alle ruimte en veiligheid. Ze leren kennen en dicht naast ze mogen staan. Het kind zien en horen.
Het is lastig om hier en plein public te delen wat ik mocht doen en bereiken. Maar neem van mij aan dat het af en toe magisch was! Kinderen in hun kracht zetten, werken aan zelfbeeld en zelfvertrouwen. Thuisopdrachten geven, ouders mee laten denken. Aan de slag met emoties. Iedere keer ontdek ik ook zelf weer het belang dat alle emoties er mogen zijn, precies zoals ze op dat moment zijn. Als je iets gaat onderdrukken komt het er later nog wel uit. Ik help kinderen (en ouders) graag om dit in goede banen te leiden.
Zo mocht ik een jong kind helpen met rouwverwerking. Hoe ik dat doe? Dat vragen mensen mij vaak. Kijken, voelen, uitnodigen, meebewegen, meespelen, het benoemen, er een boek over voorlezen, erover tekenen/knutselen en het soms ook even laten rusten. De verschillende emoties uiten / uitspelen. Spelenderwijs taal en beeld helpen geven aan wat er is gebeurd. Met een terugkerend ritueel houvast bieden en een mooi herinneringsboek maken. Het kind laat zelf zien wat er op dat moment kan en "nodig" is en ik nodig uit.
Ik werk dus met kinderen door middel van tekenen/knutselen, verkleden, verven, spelletjes, een bordspel met passende opdrachten, spelen met duplo, k'nex, klei, een autokleed, de "knuffelkoffer" (boordevol knuffels), voorleesboeken en vingerpoppetjes... Ik haal letterlijk en figuurlijk alles uit de kast. Natuurlijk niet alles ineens, maar stap voor stap. Ik kies soms bewust en ik laat zoveel mogelijk kiezen. Wachten op het initiatief en het moment vanuit het kind zelf. Telkens zo dicht mogelijk proberen aan te sluiten bij waar het kind zit. Mijn voelsprieten, inlevingsvermogen en creativiteit komen hierbij van pas! En daarbij lees ik ook veel over het onderwerp om meer te leren en mijn focus scherp te houden.
Dit jaar mocht ik ook tieners begeleiden! Een uitstapje voor mij; ik heb lang geleden wel vrijwilligerswerk met tieners gedaan (clubwerk en zomerkampen) maar zo 1 op 1 was echt nieuw. Wat onzeker begon ik er aan, niet goed wetende wat ik kon verwachten. Met de afspraak dat: als ik voor de tiener in kwestie te kinderachtig zou zijn, dat gezegd mocht worden en anderzijds: als ik andersom met de handen in mijn haar zou zitten ik dat ook zou zeggen... Maar dat was helemaal niet aan de orde! Wat was het gaaf om ook met de tiener in gesprek te gaan en die uit te dagen! Op het gebied van zelfbeeld/zelfvertrouwen, maar bijvoorbeeld ook in het plannen van en omgaan met huiswerk. En: hoe beïnvloeden je gedachten je gedrag? Hoe beïnvloedt je gedrag je gevoel? En hoe beïnvloedt je gevoel je gedachten? Met tieners (en wat oudere kinderen) kun je hier echt al over praten en hen inzicht geven! En natuurlijk gebruik ik er ook creatieve middelen bij, naast het gesprek, bijvoorbeeld tekenen, een spelletje, een collage maken, uitbeelden.
Door een kind/tiener hier 1 op 1 te observeren ontdek ik soms in de sessies / speeltijd (maar ook in gesprek met ouders) wat er dwars zit, dat inzicht alleen al geeft veel handvatten om thuis (en evt op school) mee verder te gaan! De persoonlijke aandacht doet veel.
En eigenlijk is het dan toch ook telkens weer zo dat een kind mijn hand grijpt, mijn geest opent/verruimt en mijn hart raakt!
In de loop der jaren heb ik inmiddels met verschillende onderwerpen ervaring: het werken aan zelfbeeld, faalangst en zelfvertrouwen (dit neem ik eigenlijk altijd mee) omgaan met boosheid, omgaan met scheiding, omgaan met rouwverwerking, het signaleren van hoogbegaafdheid en dat uitleggen, het helpen met leren lezen, het helpen met huiswerk plannen en organiseren (huiswerk doen is aan de tieners zelf, ik ben geen huiswerkbegeleider, maar kan wel wat handige tips en trucs geven). Als leerkracht heb ik daarnaast ook kennis van pesten, autisme en ADHD en in nieuwe onderwerpen verdiep ik mij graag!
Mocht u in het nieuwe jaar op zoek zijn naar passende hulp voor uw kind of kent u iemand aan wie u mij kunt koppelen?
Neem gerust contact met mij op (via het contactformulier) of stuur mijn site/gegevens door!
Comments